Sabtu, Mei 16, 2009

Gelora emosi Imtihan


Jam tangan Delvina menunjukkan pukul 8.00am. Setengah lagi jam akan bermula Imtihan nihaie dibumi syam ini. Semangat yang berkobar-kobar untuk menjawab imtihan “Pengetahuan Askar Jordan” walaupun tidak faham apa yang dipelajari dalam muhadarah (Kelas) tetap menyala dengan panasnya.

Tepat jam 8.30 semua pelajar dari segenap benua di dunia masih berdiri dihadapan mudarraj (dewan) menanti pengawas peperikssan. Tp penantian memang satu penyiksaan.. Adakah imtihan akan berubah dari jadual sebenar atau pun kami salah tempat dan tarikh. Hati ini terdetik sendirian.

Firman Allah yg bermaksud :

Sesungguhnya Allah Bersama dengan orang yang bersabar. (153) surah Al-Baqarah.

Namun bagi kami itu lebih tabah untuk dihadapi. Seorang pelajar perempuan Jordan memberitahu imtihan ditangguhkan (dlm loghat ammiah jordan). Kami hanya mampu membalas dengan senyuman. :)

Kemudian diumumkan imtihan ditangguhkan pada minggu depan atas sebab yang tidak dapat dielakkan.. Hati ini terusik lagi.. Ini lah pertama kali dalam hidup imtihan nihaie ditangguhkan.

Mungkin bagi setengah sahabat dah merasai peperiksaan ditempat orang ini. Dan mungkin mengalami nasib seperti kami. Bagi aku ini adalah pengalaman yang pertama bersama sahabat seperjuangan ini..

Firman Allah yg bermaksud :

Kita merancang Allah juga turut merancang Tp perancang Allah Lebih baik dan jelas perancangannya utk hambaNya. (54) surah Ali-Imran

Itu saja dapat aku katakana utk semua ini. Moga apa yang berlaku sudah tertulis di atas.

Terima Kasih Tuhan atas segala nikmat, moga kami lebih tabah utk berada di bumi ini utk mengutip sisa ilmu yang masih tertinggal..

Sekian.

Shakirshafiee..


0 comments:

All Rights Reserved Copyright©. oleh : www.shakirshafiee .blogspot.com